Menu
- Aktualności
- O nas
- Oferta
- Sygnaliści - usługa konsultacyjna
- Szkolenia
- Wsparcie Działań Eksportowych
- Obsługa Inwestora – Invest in Pomerania
- Inwestowanie w Innowacyjne Pomysły Biznesowe
- Informacje o Funduszach UE
- Wynajem Sal Szkoleniowych
- Usługi Konsultingowe
- Forum Przedsiębiorstw
- Dofinansowanie Specjalistycznych Usług Doradczych
- Fundusze Europejskie
- Fundusze Europejskie dla Pomorza 2021-2027
- O programie
- Aktualności
- Pytania i odpowiedzi
- Na co Fundusze?
- Dokumenty
- Program Fundusze Europejskie dla Pomorza 2021-2027
- Szczegółowy Opis Priorytetów programu Fundusze Europejskie dla Pomorza 2021-2027
- Harmonogram naborów wniosków o dofinansowanie w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Pomorza 2021-2027
- Strategia komunikacji Funduszy Europejskich dla Pomorza 2021-2027
- Strategia komunikacji Funduszy Europejskich na lata 2021-2027
- Udzielanie zamówień w ramach Projektu
- Nabory
- Wyniki naborów
- Spotkania informacyjne i wydarzenia
- Zasady promowania projektów
- Realizuję projekt
- Skontaktuj się
- Informacje o Funduszach UE
- IMPULS - odbudowa potencjału pomorskich przedsiębiorstw z branży czasu wolnego
- Granty i doradztwo w ramach projektu SPEKTRUM. Pomorski system usług doradczych
- Granty i wsparcie eksportu
- RPO WP 2014-2020
- Archiwum
- Fundusze Europejskie dla Pomorza 2021-2027
- Projekty
- WEKTOR - Metropolitalny System Finansowania Kształcenia
- Pomorski Broker Eksportowy
- Invest in Pomerania
- Portal poświęcony obsłudze inwestora www.investinpomerania.pl
- Raporty Invest in Pomerania
- Konkursy grantowe
- III Konkurs o przyznanie wsparcia na szkolenia INVEST IN POMERANIA ACADEMY w ramach projektu grantowego „Invest in Pomerania 2020” - przeprowadzenie szkoleń dla operatorów dźwigów portowych
- II Konkurs o przyznanie wsparcia na szkolenia INVEST IN POMERANIA ACADEMY w ramach projektu grantowego „Invest in Pomerania 2020” - przeprowadzenie szkoleń IT
- Konkurs grantowy 2022 r. na przygotowanie, w tym uzbrojenie terenów inwestycyjnych
- I Konkurs o przyznanie wsparcia na szkolenia INVEST IN POMERANIA ACADEMY w ramach projektu grantowego „Invest in Pomerania 2020” - szkolenia IT
- Invest in Pomerania 2020 - informacje o projekcie
- Zakończone
- SPEKTRUM
- Podsumowanie realizacji projektu "SPEKTRUM" 2023
- Strona internetowa projektu SPEKTRUM
- Konkursy grantowe SPEKTRUM
- I nabór wniosków o udzielenie grantu w ramach SPEKTRUM
- Wyniki konkursu grantowego nr SPE.01.2020
- Dokumenty do podpisania umowy SPEKTRUM
- Wzór wniosku o płatność, załączniki i instrukcja wypełniania - SPEKTRUM
- II nabór wniosków o udzielenie grantu w ramach SPEKTRUM
- Wyniki konkursu grantowego nr SPE.02.2021
- III nabór wniosków o udzielenie grantu w ramach SPEKTRUM
- Wyniki konkursu grantowego nr SPE.03.2022
- IV nabór wniosków o udzielenie grantu w ramach SPEKTRUM
- Wyniki konkursu grantowego nr SPE.04.2023
- Spotkania i webinary w ramach SPEKTRUM
- BADANIE WSTĘPNE - formularz zgłoszenia
- O systemie SPEKTRUM
- Komunikaty, informacje dotyczące SPEKTRUM
- Katalog Instytucji Otoczenia Biznesu akredytowanych w systemie SPEKTRUM
- Formularz akredytacji Instytucji Otoczenia Biznesu
- Pytania i odpowiedzi do konkursów grantowych SPEKTRUM
- Wyszukiwarka usług doradczych SPEKTRUM
- Grafiki do pobrania
- Lokalny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Słupsku
- BASCIL
- CIR-CO-WAY
- SMART CON EUROPE
- PDIH – Pomeranian Digital Innovation HUB
- BALTICBEAT
- Światowy Tydzień Przedsiębiorczości
- IMPULS - odbudowa potencjału pomorskich przedsiębiorstw z branży czasu wolnego
- Ankieta ewaluacyjna dla przedsiębiorców dotycząca realizacji inwestycji w projekcie grantowym ”IMPULS – odbudowa potencjału pomorskich przedsiębiorstw z branży czasu wolnego”
- WNIOSEK O PŁATNOŚĆ. Realizacja i rozliczanie projektów IMPULS
- IMPULS - Komunikaty, ważne informacje
- II Konkurs Grantowy w ramach projektu IMPULS
- II Konkurs - Niezbędne dokumenty do podpisania umowy
- I Konkurs grantowy w ramach projektu IMPULS
- I Konkurs - Niezbędne dokumenty do podpisania umowy
- Ogłoszenia i wyniki naboru wniosków
- Spotkania, webinary, komunikaty w ramach projektu IMPULS
- O projekcie IMPULS
- IMPULS w pytaniach i odpowiedziach
- Bezpłatne doradztwo merytoryczne w ramach konkursu grantowego w projekcie „IMPULS – odbudowa potencjału pomorskich przedsiębiorstw z branży czasu wolnego”
- Zasady promocji projektów
- Sprawozdanie z trwałości projektu
- Projekty zakończone
- Media
- Kontakt
Dane kontaktowe
Ważne linki
Pytania i odpowiedzi

Menu na urządzeniach mobilnych
- Aktualności
- O nas
- Oferta
- Sygnaliści - usługa konsultacyjna
- Szkolenia
- Wsparcie Działań Eksportowych
- Obsługa Inwestora – Invest in Pomerania
- Inwestowanie w Innowacyjne Pomysły Biznesowe
- Informacje o Funduszach UE
- Wynajem Sal Szkoleniowych
- Usługi Konsultingowe
- Forum Przedsiębiorstw
- Dofinansowanie Specjalistycznych Usług Doradczych
- Fundusze Europejskie
- Fundusze Europejskie dla Pomorza 2021-2027
- O programie
- Aktualności
- Pytania i odpowiedzi
- Na co Fundusze?
- Dokumenty
- Program Fundusze Europejskie dla Pomorza 2021-2027
- Szczegółowy Opis Priorytetów programu Fundusze Europejskie dla Pomorza 2021-2027
- Harmonogram naborów wniosków o dofinansowanie w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Pomorza 2021-2027
- Strategia komunikacji Funduszy Europejskich dla Pomorza 2021-2027
- Strategia komunikacji Funduszy Europejskich na lata 2021-2027
- Udzielanie zamówień w ramach Projektu
- Nabory
- Wyniki naborów
- Spotkania informacyjne i wydarzenia
- Zasady promowania projektów
- Realizuję projekt
- Skontaktuj się
- Informacje o Funduszach UE
- IMPULS - odbudowa potencjału pomorskich przedsiębiorstw z branży czasu wolnego
- Granty i doradztwo w ramach projektu SPEKTRUM. Pomorski system usług doradczych
- Granty i wsparcie eksportu
- RPO WP 2014-2020
- Archiwum
- Fundusze Europejskie dla Pomorza 2021-2027
- Projekty
- WEKTOR - Metropolitalny System Finansowania Kształcenia
- Pomorski Broker Eksportowy
- Invest in Pomerania
- Portal poświęcony obsłudze inwestora www.investinpomerania.pl
- Raporty Invest in Pomerania
- Konkursy grantowe
- III Konkurs o przyznanie wsparcia na szkolenia INVEST IN POMERANIA ACADEMY w ramach projektu grantowego „Invest in Pomerania 2020” - przeprowadzenie szkoleń dla operatorów dźwigów portowych
- II Konkurs o przyznanie wsparcia na szkolenia INVEST IN POMERANIA ACADEMY w ramach projektu grantowego „Invest in Pomerania 2020” - przeprowadzenie szkoleń IT
- Konkurs grantowy 2022 r. na przygotowanie, w tym uzbrojenie terenów inwestycyjnych
- I Konkurs o przyznanie wsparcia na szkolenia INVEST IN POMERANIA ACADEMY w ramach projektu grantowego „Invest in Pomerania 2020” - szkolenia IT
- Invest in Pomerania 2020 - informacje o projekcie
- Zakończone
- SPEKTRUM
- Podsumowanie realizacji projektu "SPEKTRUM" 2023
- Strona internetowa projektu SPEKTRUM
- Konkursy grantowe SPEKTRUM
- I nabór wniosków o udzielenie grantu w ramach SPEKTRUM
- Wyniki konkursu grantowego nr SPE.01.2020
- Dokumenty do podpisania umowy SPEKTRUM
- Wzór wniosku o płatność, załączniki i instrukcja wypełniania - SPEKTRUM
- II nabór wniosków o udzielenie grantu w ramach SPEKTRUM
- Wyniki konkursu grantowego nr SPE.02.2021
- III nabór wniosków o udzielenie grantu w ramach SPEKTRUM
- Wyniki konkursu grantowego nr SPE.03.2022
- IV nabór wniosków o udzielenie grantu w ramach SPEKTRUM
- Wyniki konkursu grantowego nr SPE.04.2023
- Spotkania i webinary w ramach SPEKTRUM
- BADANIE WSTĘPNE - formularz zgłoszenia
- O systemie SPEKTRUM
- Komunikaty, informacje dotyczące SPEKTRUM
- Katalog Instytucji Otoczenia Biznesu akredytowanych w systemie SPEKTRUM
- Formularz akredytacji Instytucji Otoczenia Biznesu
- Pytania i odpowiedzi do konkursów grantowych SPEKTRUM
- Wyszukiwarka usług doradczych SPEKTRUM
- Grafiki do pobrania
- Lokalny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Słupsku
- BASCIL
- CIR-CO-WAY
- SMART CON EUROPE
- PDIH – Pomeranian Digital Innovation HUB
- BALTICBEAT
- Światowy Tydzień Przedsiębiorczości
- IMPULS - odbudowa potencjału pomorskich przedsiębiorstw z branży czasu wolnego
- Ankieta ewaluacyjna dla przedsiębiorców dotycząca realizacji inwestycji w projekcie grantowym ”IMPULS – odbudowa potencjału pomorskich przedsiębiorstw z branży czasu wolnego”
- WNIOSEK O PŁATNOŚĆ. Realizacja i rozliczanie projektów IMPULS
- IMPULS - Komunikaty, ważne informacje
- II Konkurs Grantowy w ramach projektu IMPULS
- II Konkurs - Niezbędne dokumenty do podpisania umowy
- I Konkurs grantowy w ramach projektu IMPULS
- I Konkurs - Niezbędne dokumenty do podpisania umowy
- Ogłoszenia i wyniki naboru wniosków
- Spotkania, webinary, komunikaty w ramach projektu IMPULS
- O projekcie IMPULS
- IMPULS w pytaniach i odpowiedziach
- Bezpłatne doradztwo merytoryczne w ramach konkursu grantowego w projekcie „IMPULS – odbudowa potencjału pomorskich przedsiębiorstw z branży czasu wolnego”
- Zasady promocji projektów
- Sprawozdanie z trwałości projektu
- Projekty zakończone
- Media
- Kontakt
Menu
- Fundusze Europejskie dla Pomorza 2021-2027
- O programie
- Aktualności
- Pytania i odpowiedzi
- Na co Fundusze?
- Dokumenty
- Program Fundusze Europejskie dla Pomorza 2021-2027
- Szczegółowy Opis Priorytetów programu Fundusze Europejskie dla Pomorza 2021-2027
- Harmonogram naborów wniosków o dofinansowanie w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Pomorza 2021-2027
- Strategia komunikacji Funduszy Europejskich dla Pomorza 2021-2027
- Strategia komunikacji Funduszy Europejskich na lata 2021-2027
- Udzielanie zamówień w ramach Projektu
- Nabory
- Wyniki naborów
- Spotkania informacyjne i wydarzenia
- Zasady promowania projektów
- Realizuję projekt
- Skontaktuj się
- Informacje o Funduszach UE
- IMPULS - odbudowa potencjału pomorskich przedsiębiorstw z branży czasu wolnego
- Granty i doradztwo w ramach projektu SPEKTRUM. Pomorski system usług doradczych
- Granty i wsparcie eksportu
- RPO WP 2014-2020
- Archiwum
Pytania i odpowiedzi
Działanie 1.1 - Pytania i odpowiedzi
W prezentowanych poniżej odpowiedziach posłużono się skrótami/pojęciami/odwołaniami do źródeł, które są wyjaśnione w Regulaminie wyboru projektów dla naboru wniosków o dofinansowanie projektów dla Działania 1.1 Badania i innowacje w przedsiębiorstwach w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Pomorza 2021-2027 w zakresie projektów dotyczących prac badawczo-rozwojowych w przedsiębiorstwach (FEPM.01.01-IP.03-001/25) w sekcji Wykaz skrótów i pojęć.
Działanie 1.1 - pytania i odpowiedzi
W Regulaminie wyboru projektów wskazano, iż „wsparciem będą objęte projekty realizowane przez wnioskodawcę, którego siedziba znajduje się na terytorium województwa pomorskiego”. Czy w naborze może brać udział przedsiębiorstwo, które posiada oddział w województwie pomorskim, a siedzibę w innym województwie?
Nie, przedsiębiorca, który ma jedynie oddział w województwie pomorskim, a siedzibę poza województwem, nie może ubiegać się o wsparcie w ramach Działania 1.1.
Jak jest interpretowany wymóg dotyczący siedziby przedsiębiorstwa w województwie pomorskim w przypadku osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą wpisanych do CEiDG?
W przypadku osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą wpisanych do CEiDG w naborze mogą brać udział przedsiębiorcy, których stałe miejsce wykonywania działalności gospodarczej znajduje się w województwie pomorskim, dodatkowe stałe miejsce wykonywania działalności gospodarczej w województwie pomorskim nie jest wystarczające.
Czy linia produkcyjna, która powstanie w ramach projektu może być wykorzystana w działalności gospodarczej? Tzn. czy jeżeli opracujemy w projekcie prototyp linii, przebadamy ją i przetestujemy, to finalnie możemy wykorzystać ją po zakończeniu projektu do działalności produkcyjnej?
W ramach przeprowadzonych eksperymentalnych prac rozwojowych można opracować prototyp i projekty pilotażowe, które można wykorzystać do celów komercyjnych, w przypadku gdy prototyp lub projekt pilotażowy z konieczności jest produktem końcowym do wykorzystania do celów komercyjnych, a jego produkcja jest zbyt kosztowna, aby służył on jedynie do demonstracji i walidacji. Jednakże należy mieć na uwadze, iż zasadność powyższego rozwiązania powinna być szczegółowo opisana w dokumentacji aplikacyjnej, co zostanie ocenione przez KOP po zapoznaniu się z pełną dokumentacją dotyczącą projektu.
Czy w ramach typów projektów 1 i 2, kwalifikowany jest również wynajem, leasing aparatury badawczej i sprzętu?
Możliwy jest wynajem środków trwałych, które będą niezbędne do prowadzenia prac B+R tzn. kwalifikowalne są koszty z kategorii: koszty operacyjne bezpośrednio związane z prowadzeniem prac badawczo-rozwojowych. Wynajem aparatury naukowo-badawczej i innych urządzeń wykorzystywanych w celu prowadzenia badań przemysłowych i eksperymentalnych prac rozwojowych albo tylko eksperymentalnych prac rozwojowych wyłącznie jest dopuszczalne w zakresie i przez okres, w jakim są one wykorzystywane na potrzeby realizowanego projektu. Z kolei, jeśli będą Państwo zlecać badania związane z użyciem środków trwałych podmiotowi zewnętrznemu na podstawie umowy, wówczas usługę prac B+R należy wykazać w kategorii: koszty podwykonawstwa części prac merytorycznych.
Leasing aparatury badawczej i sprzętu nie jest wydatkiem kwalifikowalnym w ramach niniejszego naboru.
Kryterium Współpraca międzynarodowa - czy podmiot zagraniczny musi być partnerem lub podwykonawcą? Czy partycypuje w dotacji?
Po pierwsze, wskazać należy, że aby uzyskać punkty w ramach ww. kryterium strategicznego Obszar C: Wartość dodana projektu „Współpraca międzynarodowa” podmiot zagraniczny musi być zaangażowany w realizację prac B+R. Po drugie podmiot zaangażowany w realizację prac B+R nie musi być partnerem lub podwykonawcą w projekcie, ale w tym wypadku współpraca musi mieć inną udokumentowaną formę i być uzasadniona z punktu widzenia realizacji celów projektu. Jeśli podmiot zagraniczny ma partycypować w dotacji, musi być partnerem zgodnie z art. 39 ustawy wdrożeniowej oraz spełniać warunki wskazane w Regulaminie wyboru projektów.
Jaką formę ma mieć analiza finansowa w przypadku realizacji typu 1 projektu? Czy należy wypełnić złącznik nr 2 do biznesplanu pt. Arkusz kalkulacyjny?
W przypadku realizacji projektu w ramach typu 1 nie jest wymagana analiza finansowa, tym samym nie wypełnia się załącznika nr 2 do biznesplanu w postaci arkusza kalkulacyjnego.
Jednakże w celu uwiarygodnienia płynności finansowej w trakcie realizacji projektu w sekcji 5.4 Biznesplanu należy przedstawić uproszczoną analizę przepływów finansowych w postaci Harmonogramu przepływów finansowych, gdzie należy zaprezentować jako wykaz planowanych operacji (zarówno wydatki jak i wpływy) w ramach przewidzianego do realizacji projektu. W wykazie należy uwzględnić m.in. wydatki kwalifikowalne, wydatki niekwalifikowalne, wkład własny wnioskodawcy oraz otrzymane zaliczki w ramach projektu. Zaplanowane operacje powinny zostać uszeregowane wg zakładanej kolejności realizacji, zaczynając od najwcześniejszych. Ostatnia wykazana operacja w ramach harmonogramu przepływów finansowych powinna wyzerować kolumnę „SALDO PO OPERACJI”.
DATA |
NAZWA OPERACJI |
KWOTA OPERACJI |
SALDO PO OPERACJI |
[kwartał/rok] |
|
[w tys. PLN] |
[w tys. PLN] |
Poszczególne zadania i podzadania powinny zostać przedstawione w formie tabelarycznej, w taki sposób, aby zawierały skumulowane koszty kwalifikowalne projektu w układzie kwartalnym.
W Regulaminie wyboru projektów wskazano, iż preferowane będą projekty partnerskie, jakie są możliwe formy współpracy?
Partnerstwo w projekcie rozumiane jest dwojako: partnerstwo zgodne z ustawą wdrożeniową (partnerstwo utworzone przez podmioty wnoszące do projektu zasoby finansowe, ludzkie, organizacyjne, techniczne, realizujące wspólnie projekt na warunkach określonych w porozumieniu albo umowie o partnerstwie) lub pozostałe formy współpracy (np. podwykonawstwo).
Partnerstwo jako wartość dodana projektu będzie punktowane na ocenie strategicznej (Partnerstwo zgodne z ustawą wdrożeniową – 4 pkt, inne formy współpracy – 2 pkt.).
Uwarunkowania dotyczące partnerstwa zostały szerzej opisane w Rozdziale 6 Załącznika nr 1 do Regulaminu wyboru projektów „Struktura formularza wniosku o dofinansowanie projektu oraz instrukcja przygotowania załączników do formularza wniosku o dofinansowanie projektu w ramach naboru dla Działania 1.1 Badania i innowacje w przedsiębiorstwach FEP 2021-2027 w zakresie projektów dotyczących prac badawczo-rozwojowych w przedsiębiorstwach”.
Czy istnieją jakieś określone minimalne wymogi dot. zapisów umowy partnerstwa?
Porozumienie/umowa pomiędzy partnerami, w myśl zapisów art. 39 ust. 9 ustawy wdrożeniowej powinna określać, w szczególności:
- przedmiot porozumienia albo umowy;
- prawa i obowiązki stron;
- zakres i formę udziału poszczególnych partnerów w projekcie, w tym zakres realizowanych przez nich zadań;
- partnera wiodącego uprawnionego do reprezentowania pozostałych partnerów projektu;
- sposób przekazywania dofinansowania na pokrycie kosztów ponoszonych przez poszczególnych partnerów projektu, umożliwiający określenie kwoty dofinansowania udzielonego każdemu z partnerów;
- sposób postępowania w przypadku naruszenia lub niewywiązania się stron z porozumienia lub umowy.
Do porozumienia/umowy o partnerstwie w ramach projektów współfinansowanych z EFRR należy załączyć tabelę przedstawiającą zaangażowanie finansowe poszczególnych partnerów, wg wzoru zawartego w Załączniku nr 1 do Regulaminu wyboru projektów „Struktura formularza wniosku o dofinansowanie projektu oraz instrukcja przygotowania załączników do formularza wniosku o dofinansowanie projektu w ramach naboru dla Działania 1.1 Badania i innowacje w przedsiębiorstwach FEP 2021-2027 w zakresie projektów dotyczących prac badawczo-rozwojowych w przedsiębiorstwach
Jaki jest poziom dofinansowania dla Partnerów innych niż przedsiębiorstwa?
Poziom dofinansowania dla każdego podmiotu (Wnioskodawca, Partner) został wskazany w Regulaminie wyboru projektów i jest indywidualnie ustalany na podstawie statusu MŚP określonego zgodnie z załącznikiem nr 1 do GBER tj. na podstawie danych finansowych i poziomu zatrudnienia podmiotu z uwzględnieniem występujących powiązań z innymi podmiotami.
W ramach jakich rozporządzeń można sfinansować wydatki związane z kategorią Ochrona praw własności intelektualnej?
Ochrona praw własności intelektualnej może być finansowana na podstawie:
"Rozporządzenia w sprawie pomocy na innowacje" (w ramach pomocy dla MŚP na wspieranie innowacyjności – która została wskazana w art. 28 GBER) lub "Rozporządzenia w sprawie udzielania pomocy de minimis".
To wnioskodawca musi zdecydować, który rodzaj pomocy do sfinansowania tej kategorii wydatków wybierze, mając na względzie zasady udzielania pomocy w ramach danego rozporządzenia oraz zapisy Regulaminu wyboru projektów.
Jakie są maksymalne poziomy dofinansowania w ramach pomocy de minimis?
Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów ustalono następujące maksymalne poziomy dofinansowania w ramach pomocy de minimis, dla:
- mikro i małych przedsiębiorstw - 50%
- średnich przedsiębiorstw - 40%
- dużych przedsiębiorstw - 30%
Czy osoby zatrudnione u Wnioskodawcy na podstawie umowy B2B są kwalifikowalne jako personel projektu?
Nie. Koszty ponoszone na podstawie umowy B2B mogą być kwalifikowalne wyłącznie jako usługi zewnętrzne (podwykonawstwo). Przy czym wybór podwykonawców musi odbywać się zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków.
Od kiedy do kiedy można realizować projekty?
Termin rozpoczęcia kwalifikowalności wydatków rozpoczyna się w dniu następującym po złożeniu wniosku o dofinansowanie zaś końcową datą kwalifikowalności wydatków jest 31 grudnia 2029 r.
Należy mieć także na uwadze, iż w przypadku typu 2 projektu, którego elementem jest komercjalizacja i wdrożenie wyników prac badawczo-rozwojowych (komponent wdrożeniowy), realizowane w formie dotacji warunkowej, wdrożenie wyników prac B+R powinno nastąpić nie później niż do 30.09.2028 r.
W Sekcji A formularza wniosku o dofinansowanie wnioskodawca musi wybrać jedną Dziedzinę projektu, zaś projekt wpisuje się w opis kilku dziedzin, w związku z czym jak powinno się prawidłowo wypełnić niniejszą sekcję?
W Sekcji A formularza wniosku o dofinansowanie wnioskodawca musi wybrać jedną Dziedzinę projektu. Dziedziny projektu możliwe do wybrania toa) Inwestycje w środki trwałe, w tym infrastrukturę badawczą, w mikroprzedsiębiorstwach bezpośrednio związane z działaniami badawczymi i innowacyjnymi,
b) Inwestycje w środki trwałe, w tym infrastrukturę badawczą, w małych i średnich przedsiębiorstwach (w tym prywatnych organizacjach badawczych) bezpośrednio związane z działaniami badawczymi i innowacyjnymi,
c) Inwestycje w wartości niematerialne i prawne w mikroprzedsiębiorstwach bezpośrednio związane z działaniami badawczymi i innowacyjnymi,
d) Inwestycje w wartości niematerialne i prawne w MŚP (w tym prywatnych organizacjach badawczych) bezpośrednio związane z działaniami badawczymi i innowacyjnymi,
e) Działania badawcze i innowacyjne w mikroprzedsiębiorstwach, w tym tworzenie sieci kontaktów (badania przemysłowe, eksperymentalne prace rozwojowe, studia wykonalności),
f) Działania badawcze i innowacyjne w MŚP, w tym tworzenie sieci kontaktów.
W przypadku realizacji projektu w ramach typu 1 bądź typu 2 rekomendowaną dziedziną projektu jest wskazana w pkt. e i f.
W przypadku realizacji projektu w ramach typu 3 rekomendowana dziedzina jest wskazana w pkt. od a-d. Jednakże z uwagi na specyfikę założonego projektu to wnioskodawca wybiera jedną właściwą dziedzinę projektu, która w przeważającej części odpowiada zakresowi rzeczowemu projektu.
Na ile fiszki projektów składane do RAB są wiążące pod kątem zakresu i planowanej kwoty dofinansowania?
W przypadku, gdy zakres i wartość projektu jest różna we wniosku o dofinansowanie w stosunku do zakresu i wartości wskazanej w fiszce projektowej złożonej w ramach konkursu na wybór Regionalnych Agend Badawczych (dla projektu wskazanego w Uchwale nr 1553/51/24 ZWP w sprawie wyboru Regionalnych Agend Badawczych wraz z projektami badawczo-rozwojowymi), należy to uzasadnić w studium wykonalności/biznesplanie.
Informacja dotycząca różnic i uzasadnienia powinna zostać opisana w:
- studium wykonalności - SEKCJA 1 Pkt 1.4 ZGODNOŚĆ PROJEKTU Z LOGIKĄ INTERWENCJI PROGRAMU – 1.4.6 Wartość dodana projektu - Regionalne Agendy Badawcze
- biznesplanie - SEKCJA 3 ZGODNOŚĆ PROJEKTU Z LOGIKĄ INTERWENCJI PROGRAMU - Wartość dodana projektu - Regionalne Agendy Badawcze
Czy jeśli na etapie aplikowania w ramach naboru dla Działania 1.1 nastąpi zmiana formy prawnej podmiotu, który został wskazany jako podmiot realizujący projekt umieszczony na liście wybranych projektów badawczo-rozwojowych wpisujących się w zakresy RAB, projekt będzie mógł nadal otrzymać dodatkowe punkty na ocenie strategicznej?
Co do zasady zmiana formy prawnej jest dopuszczalna. Inne formy przekształceń (typu łączenia podmiotów, dzielenia itp.) będą rozpatrywane indywidualnie.
Czy Wnioskodawca na dzień złożenia wniosku o dofinansowanie powinien posiadać w dokumencie rejestrowym daną sekcję PKD dot. branży kluczowej oraz prowadzić działalność w powiatach (określonych w uchwale nr 580/548/24 ZWP z dnia 16 maja 2024 r. w sprawie wyboru branż kluczowych) oraz czy jednocześnie przedmiot projekt powinien wpisywać się w co najmniej jedną branżę kluczową?
Aby można było pozytywnie ocenić przynależność do branż kluczowych dla gospodarki województwa pomorskiego z uwzględnieniem specyfiki subregionalnej, Wnioskodawca na dzień złożenia wniosku o dofinansowanie powinien posiadać w dokumencie rejestrowym dany dział lub sekcję PKD oraz posiadać siedzibę lub oddział zlokalizowany w powiecie, w którym uznano daną branżę za kluczową dla gospodarki województwa pomorskiego, jednocześnie projekt powinien wpisywać się w co najmniej jedną branżę kluczową.
Jednocześnie w związku ze zmianą Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie zmian PKD https://dziennikustaw.gov.pl/DU/2024/1936, należy mieć na uwadze, że w katalog branż kluczowych dla gospodarki województwa pomorskiego z uwzględnieniem specyfiki subregionalnej wpisują się zarówno podmioty, których PKD na dzień 01.01.2025 r. wpisuje się w katalog branż kluczowych wg PKD 2025 jak i podmioty, których kod PKD, na dzień 31.12.2024 r., wpisywał się w katalog branż kluczowych wg PKD 2007 i do chwili obecnej nie zmieniły one przedmiotu prowadzonej działalności.
Czy środki trwałe zakupione lub amortyzowane w projekcie muszą być nowe, czy dopuszczalne są używane?
1. W przypadku amortyzacji środka trwałego wykorzystywanego na potrzeby projektu zastosowanie mają zapisy dotyczące kwalifikowania odpisów amortyzacyjnych.
2. W przypadku nabycia środka trwałego (dla typów projektów gdzie jest to dopuszczalne) zakup używanego środka trwałego jest możliwy z zachowaniem warunków określonych w Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydanych przez Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej, a w szczególności:
- Podrozdział 2.3 Wydatki niekwalifikowalne – niekwalifikowalne jest nabycie używanego środka trwałego, który był uprzednio współfinansowany z udziałem środków UE. Powyższe oznacza, że na beneficjencie leży ciężar wykazania, że przedłożony do rozliczenia używany środek trwały nie podlegał wcześniej współfinansowaniu ze środków UE. W tym celu należy przedłożyć oświadczenie sprzedającego, że w okresie 7 lat przed datą sprzedaży danego środka trwałego beneficjentowi nie podlegał on dofinansowaniu ze środków UE/że nabył przedmiotowy środek trwały jako nowy i nie korzystał ze wsparcia UE.
- Podrozdział 3.2 Zasada konkurencyjności – nabycie używanego środka trwałego nie zwalnia z obowiązku przestrzegania zasady konkurencyjności. W przypadku wymogu przeprowadzenia postępowania poprzez bazę konkurencyjności należy adekwatnie opisać przedmiot zamówienia oraz kryteria wyboru. Niewłaściwy opis przedmiotu zamówienia lub kryteriów wyboru może skutkować korektą finansowa zgodnie z Taryfikatorem. Istnieje możliwość przedłożenia do IP ARP treści ogłoszenia o zamówienia przed jego publikacją w celu dokonania weryfikacji ex ante. W każdym przypadku IP ARP ma prawo zażądać, aby beneficjent wykazał, że cena przedłożonego do rozliczenia używanego środka trwałego jest rynkowa i odpowiednio niższa niż wartość odpowiadającego mu nowego urządzenia.
- Podrozdział 2.6 Trwałość projektu – po stronie beneficjenta leży ciężar wykazania, że nabyty używany środek trwały znajduje się w stanie technicznym, który nie tylko pozwala na osiągnięcie celów projektu, ale zapewnia również utrzymanie trwałości projektu przez cały wymagany okres.
W ramach jednego wniosku połączony jest typ 2 i 3 projektu. Wnioskodawca zamierza również ująć koszty komercjalizacji. Czy w takim razie wysokość kosztów kwalifikowalnych dot. komercjalizacji (wdrożenia) musi wynieść max. 40% kosztów kwalifikowalnych całego projektu, czy te 40% odnosi się jedynie do typu projektu?
Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów: „W przypadku typu 2 projektu jego elementem może być komercjalizacja i wdrożenie wyników prac badawczo-rozwojowych realizowane przez mikro i małe przedsiębiorstwa (komponent wdrożeniowy), przy czym komponent wdrożeniowy musi stanowić nie więcej niż 40% wydatków kwalifikowalnych projektu.” W związku z powyższym 40% należy liczyć od wydatków kwalifikowalnych dotyczących typu 2 projektu.